tisdag 12 juli 2011

Tillväxtkontroll igen

Idag (vecka 30+6) var vi på tillväxtkontroll och läkarbesök igen. Allt såg fint ut, dock trodde läkaren att de tidigare mätt lite fel (i underkant), men det är inget som spelar nån roll.

Hursomhelst så väger ettan ungefär 2000 gram och tvåan 1800 gram, vilket då ger en plusprocent på 15% på ettan och 5% på tvåan. Och den kurvan de jämför med är samma som om du har en bebis i magen. Vad jag förstått så är det som gör att man tror att tvillingar alltid är mindre att de i regel kommer något, och ibland mycket, tidigare än om man väntar en liten.

Jaja, jag hoppas iallafall att de kan komma fyra-fem veckor tidigare än beräknat för det är tungt att bära.

3 kommentarer:

Coquina sa...

Vad spännande med tvillingar =) Imorgon startar en ny sommartävling på min matblogg, vore jätteskoj om du ville vara med och tävla =)

Anonym sa...

Nej, kämpa ju längre de är i magen desto bättre. Fast det bara är 4-5 veckor tidigare du önskar så kan det ställa till med trassel ändå. Det bästa är att de ligger så länge som möjligt.
När jag väntade min kille som nu är 7 månader så längtade jag också att han skulle komma ut men när han väl var ute och höll mig vaken om nätterna så önskade jag att han kunde hoppa in i magen igen. Så fast det är tungt så vila så mycket du kan, du kommer behöva krafterna sen.

Hillesnille sa...

Jo, såklart att det är bra så länge de är kvar därinne, men... Jag har ju en fyraåring och en sexåring så jättemycket vila är det iallafall inte. ;)
Jag hoppas kunna drilla dessa små gossar liksom syskonen att sova hela nätter rätt tidigt, men det återstår att se.. :)